november 6, 2020 by

Problemen vinden en oplossen na het starten van een advertentiecampagne

Adverteerders staan ​​vaak voor verschillende uitdagingen na het lanceren van Google Ads-campagnes. In dit artikel gaan we in op drie veelvoorkomende situaties waarmee iedereen te maken kan krijgen: geen verkeer of heel weinig verkeer; er is verkeer, maar het wordt niet omgezet in verzoeken; verkeer is erg duur.

Gewoonlijk lanceren beginnende adverteerders eerst zoekcampagnes voor commerciële zoekopdrachten, in het display-netwerk voor verschillende klassieke doelgroepen: sleutelzinnen, onderwerpen, interesses, enz.

De resultaten van dergelijke lanceringen voldoen niet altijd aan de verwachtingen. Het is belangrijk om te leren hoe u ze correct kunt analyseren om een ​​oplossing te vinden.

Geen of heel weinig verkeer

Als u een advertentiecampagne van welk type dan ook heeft gelanceerd en er geen klikken zijn, houd dan rekening met de volgende drie hoofdparameters:

Tarieven schatten

U heeft waarschijnlijk al gehoord dat het correct is om niet meer te bieden dan een oprecht bod (dit is een goede prijs die een adverteerder bereid is te betalen voor één klik). Het kan worden berekend op basis van CPO (orderwaarde), DRR (aandeel van advertentiekosten) of ROI (return on investment).

CPCmax = CPO x CR, waarbij CPO de kosten zijn voor het aantrekken van een bestelling, CR is de conversie van sitebezoekers naar aankoop.

CPCmax = ДРР x LTV x CR, waarbij РРР het aandeel van de advertentie-uitgaven is, LTV de waarde van de klant, CR is de conversie van sitebezoekers naar aankoop.

CPCmax = LTV x CR / (ROI + 1), waarbij ROI het percentage van advertentie-uitgaven is, LTV de lifetime value van de klant, CR is de conversie van sitebezoekers naar aankoop.

Het komt voor dat een oprecht bod niet genoeg is om op de topposities in de zoekresultaten of op hoogwaardige sites in de netwerken te komen. Bijgevolg is er niet genoeg verkeer. Test in dat geval zorgvuldig de hogere tarieven. Verdubbel of verdrievoud ze niet in één keer – verhoog geleidelijk in kleine stappen en meet voortdurend veranderingen in vertoningen en klikken.

Soms resulteert een kleine verhoging van de biedingen in een aanzienlijke toename van de gemiddelde positie van vertoningen in zoekopdrachten en dekking in netwerken en als gevolg daarvan in verkeer. Hieronder ziet u een voorbeeld van hoe een verhoging van het tarief in de YAN met 2 roebel u in staat stelt uw publieksbereik voor een zin met 42% te vergroten:

Targetinganalyse

Analyseer welke targeting u gebruikt en of u deze kunt uitbreiden. Targeting is niet alleen een doelgroep of sites targeten op basis van gedrags- of thematische kenmerken in netwerken, maar ook trefwoorden in zoekcampagnes.

U plaatst bijvoorbeeld een advertentie voor commerciële zoekopdrachten over een concurrerend onderwerp. De veiling kan zo heet zijn dat het vereiste tarief om op de topposities te komen gewoon niet winstgevend voor u zal zijn.

Dit betekent dat u op zoek moet naar andere thematische sleutelzinnen waarvoor u ook gericht verkeer kunt aantrekken. Ze zijn misschien minder converteerbaar, maar daar zullen we het hieronder over hebben. Als we het hebben over YAN en KMS, dan kunt u semantiek in de buurt van het doel testen, evenals aanvullende soorten targeting (in Yandex.Direct – display-advertenties).

De volgende stap is het verzamelen van semantiek voor problematische zoekopdrachten die beginnen met het woord “hoe”. Als u zich op dergelijke zinnen richt, kunt u zich richten op gebruikers die uw product of bedrijf misschien nog niet kennen, maar die al met specifieke problemen worden geconfronteerd die met uw product kunnen worden opgelost.

In onderstaand voorbeeld kunnen we aannemen dat de gebruiker verhuist naar een nieuw appartement en de mogelijkheden voor het inrichten van de woonkeuken verkent. Misschien voert hij nog geen verzoeken in zoals “bestel een keuken op maat”, maar kunt u hem nu meteen over uw voorstel vertellen. Dergelijke vragen worden zowel ingevoerd door gebruikers die zich in een vroeg stadium van het zoeken naar een product of dienst bevinden, als door degenen die al klaar zijn om te kopen.

Analyse van advertenties

Hoeveel advertenties maakt u voor zoeken? Als er een is, moet u dringend campagnes bewerken en er nog een aan elke groep toevoegen, en bij voorkeur twee extra advertenties.

De slimme machine-algoritmen van Google zijn in staat om de effectiviteit van advertenties te analyseren en op basis van de verkregen statistieken en gegevens van een specifieke veiling (gedragskenmerken, zoekgeschiedenis, apparaattype, tijdstip, regio, enz.), De meest geschikte advertentie voor elke gebruiker te selecteren.

Let op de aanwezigheid van alle extensies: extra links, verduidelijkingen, contactgegevens. Als je iets hebt gemist, zijn je weergave-opties beperkt.

YAN en KMS hebben een groot aantal verschillende bannerformaten. Als u handmatig advertenties maakt, mist u mogelijk enkele populaire advertentie-indelingen en verliest u bereik. Maak responsieve advertenties in het Display Netwerk of gebruik de bannermaker in YAN. Deze tools zijn gemakkelijk te gebruiken en maken automatisch veel verschillende formaten aan.

Verkeer wordt niet geconverteerd

Als er na de lancering verkeer is, maar er zijn geen conversies, wanhoop dan niet en zeg niet dat contextuele advertenties niet werken. Misschien zit de reden in de instellingen. Laten we verschillende redenen analyseren voor niet-conversieverkeer:

Heb je je targeting goed gedaan?

Wees voorzichtig bij het kiezen van alleen uw doelgroep. Analyseer zorgvuldig of uw zoekwoorden daadwerkelijk de juiste zoektermen bevatten. Het komt voor dat de sleutelzin alleen gericht lijkt te zijn – in feite wordt deze geïntroduceerd in het zeer vroege stadium van interesse in het product, en soms is de zin volledig gerelateerd aan een ander onderwerp.

Wees voorzichtig met displaytargeting: ze beslaan vaak grote doelgroepsegmenten van tientallen en honderden miljoenen mensen. Voor een nauwkeurigere targeting van geïnteresseerde gebruikers, kruist u doelgroeptargeting met thematische – dit verkleint het bereik, maar verhoogt de conversie.

Wat heb je in de advertenties geschreven?

In een poging om een ​​helderdere en meer zichtbare advertentie te maken, beloven adverteerders er periodiek bergen goud in aan kopers: enorme kortingen, geschenken, VIP-service, enz. Dit boeit de gebruiker. Hij klikt op de advertentie en gaat op de site zoeken naar informatie over alles wat is beloofd.

In feite blijkt dat deze promoties ofwel met een asterisk zijn gemarkeerd, of gisteravond zijn beëindigd, of dat ze niet bestonden. Dit is een veelvoorkomend geval wanneer advertenties worden uitgevoerd door een bureau waarvoor KPI wordt gemeten in de hoeveelheid verkeer. U besteedt uw budget aan het aantrekken van een publiek dat al in de fase van kennismaking met het bedrijf een negatieve houding ontwikkelt ten opzichte van het bedrijf.

Om dit te voorkomen, moet u eerlijk zijn met uw advertentiemateriaal. De gebruiker moet u vertrouwen – alleen dan koopt hij bij u.

Waar komen gebruikers terecht na klikken?

Zelfs als je de mooiste schuifregelaar hebt, vallen sneeuwvlokken en rennen lammeren rond de hoofdpagina van de site – je moet de gebruiker op een specifieke bestemmingspagina laten landen. Met elke extra klik en overgang die de bezoeker scheidt van de gerichte actie, verliest u conversies.

Als een gebruiker op zoek is naar een specifiek merk en model van de open haard nadat hij op een advertentie in de zoekopdracht of netwerken heeft geklikt, moet hij onmiddellijk naar de pagina van dit product gaan. Als er meerdere producten of services op één pagina van uw site worden weergegeven, moet u ankerlinks toevoegen en deze in uw advertenties gebruiken.

Hoe gedragen sitebezoekers zich?

Gebruik scrollende kaarten, hittekaarten en formulieranalyses om het gedrag van uw publiek beter te begrijpen.

Bouw een typisch gedragsmodel voor bezoekers die tot conversie komen. Analyseer de zwakke punten op basis van de gegevens van degenen die ver op de site zijn gegaan, maar niet hebben geconverteerd.

Gebruik A / B-tests voor koppen, formulieren en knoppen om hypothesen te testen. Het komt voor dat het verwijderen van een regel in een formulier of het wijzigen van de grootte van een knop met een paar pixels het aantal conversies aanzienlijk verhoogt.

Hoe zit het met de tarieven?

Laten we nog eens terugkomen op het onderwerp wedden. Het is belangrijk om te begrijpen dat bij het zoeken de meeste solventen, die gemotiveerd zijn om te kopen, niet naar de advertenties onder aan de pagina kijken. Als de gebruiker al klaar is om te kopen, zal hij hoogstwaarschijnlijk een geschikte optie vinden tussen de eerste advertenties en sites in organisch. Twijfelt hij of heeft hij geen geld, dan bestudeert hij tientallen voorstellen en kiest daaruit.

Als u conversieverkeer wilt stimuleren, test u de biedingen die voldoende zijn om boven de organische zoekresultaten te worden weergegeven. Het komt voor dat ze meer zijn dan het aanvankelijke geschatte oprechte percentage, maar door een hoge conversie is de KPI vervuld.

In YAN heeft het tarief invloed op de kwaliteit van sites waarop advertenties worden weergegeven. Daarom hebben netwerken ook experimenten nodig. Soms leidt een lichte verhoging van het bod ertoe dat banners op sites terechtkomen met een grote solvabele doelgroep.

Het verkeer is erg duur

De verkeerskosten zijn een relatieve waarde. Meet de echt belangrijke statistieken. U hebt bijvoorbeeld veel verkeer dat goed converteert, maar tegelijkertijd werkt reclame negatief – dit is echt een probleem.

Als je per klik betaalt, maar de klant doet tijdens de levensduur meerdere miljoenen aankopen, dan blijkt uit de berekening dat de advertentie winstgevend is.

Is het mogelijk om de CR van de site te vergroten?

Als u de kosten per klik niet kunt verlagen, moet u de conversie verhogen. Duik in analyses en vind de knelpunten die conversies laten vallen. Het kan bijvoorbeeld een ingewikkeld aanvraag- en bestelformulier zijn, lange video’s, fouten in de beschrijving van betaal- en bezorgmethoden of kapotte knoppen.

Is het mogelijk om de CR van de verkoopafdeling te vergroten?

Bekijk het CRM-systeem en vergelijk de conversieratio van de verkoopafdeling voor verschillende verkeersbronnen. Met YAN en CCM is de conversie bijvoorbeeld waarschijnlijk lager. Kouder verkeer komt van de netwerken en voor zo’n publiek zijn speciale verkoopscripts nodig.

Kan ik de advertentiekwaliteit en CTR verbeteren?

CTR en kwaliteit zijn rechtstreeks van invloed op hoeveel u voor klikken betaalt. Het verhogen van deze statistieken vertaalt zich niet altijd in lagere kosten, maar uw advertenties kunnen wel hoger scoren. Advertenties moeten relevant zijn voor de zoekopdrachten van gebruikers en bestemmingspagina’s moeten getarget en uniek zijn. Houd er rekening mee dat Google zich steeds meer richt op een gebruiksvriendelijke mobiele site.

Gevolgtrekking

Nu heb je instructies voor het analyseren van reclamecampagnes in geval van problemen. Haast u niet om advertentiesystemen de schuld te geven of contextuele advertenties te verlaten – zelfs kleine veranderingen kunnen tot positieve resultaten leiden. Samenvatten:

Bereken oprechte tarieven, maar wees niet bang om te experimenteren. Soms kan zelfs een kleine verhoging van uw bod uw publieksbereik aanzienlijk vergroten.

Neem geen genoegen met gerichte conversietargeting. Ze zijn effectief, maar de hoeveelheid verkeer erop is zeer beperkt. Test aanvullende zoekwoordzinnen en bredere displaytargeting.

Maak meerdere varianten van zoekadvertenties voor optimalisatie. Gebruik responsieve advertentie-indelingen in advertentienetwerken om het maximale aantal sites te bereiken.

Wees voorzichtig bij het configureren van de parameters van advertentiecampagnes. Advertenties hebben verborgen instellingen die de reden kunnen zijn voor het aantrekken van ongepast verkeer.

Geef contextuele advertenties niet op als u bij de eerste lancering niet het verwachte resultaat heeft behaald. Blijf experimenteren, statistieken analyseren en wijzigingen aanbrengen in uw campagnes. Dit is een dagelijks werk waarmee u de effectiviteit van contextuele advertenties kunt verbeteren.

 

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com

BE: +32 499 41 46 24

Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

online marketing consultant

https://webdevelopmentapp.com/nl/online-marketing.html
#online marketing consultant