Rodedoos
Image default
Business / Marketing and Advertising

Internet marketing en traditionele marketing

Internet marketing heeft als doel uw website dusdanig te positioneren dat uw doelgroep die goed vindt, de website aantrekkelijk vindt, de website bestudeerd, besteld en er regelmatig op terug komt. Internet marketing is wat dat betreft niet echt anders dan “traditionele” marketing. Een product moet dusdanig gepositioneerd worden dat het door de doelgroep gevonden wordt, de doelgroep moet het product aardig / aantrekkelijk vinden, interesse tonen, over gaan tot aanschaf en dit regelmatig herhalen. Waar zit hem dan eigenlijk het verschil tussen internet marketing en “traditionele” marketing? Uiteindelijk hebben zowel internet marketing als “traditionele” marketing als doel meer omzet te genereren. En daarnaast, overigens met hetzelfde doel, de doelgroep zover te krijgen dat ze de marketing zelf in handen gaan nemen. Bij “traditionele” marketing zal dit vaak plaatsvinden door zogenaamde “mond-op-mond reclame”, terwijl bij internet marketing de kreet “viral marketing” in beeld komt. Overigens is “viral marketing” ook weer niet veel anders dan “mond-op-mond-reclame”, echter met dat verschil dat dit geheel via het internet plaats vindt. Meestal zal dat via social media gebeuren. Natuurlijk geldt ook hier weer dat het omgekeerd ook voorkomt (internet marketing kan ook tot gevolg hebben dat er over gesproken wordt, terwijl “traditionele” marketing ook in social media volgers kent).

Internet marketing het onderscheid

Internet marketing, ook wel online marketing genoemd, draagt bij tot de groei van uw onderneming door gebruik te maken van de mogelijkheden die het internet biedt. Het is op dit moment het snelst veranderende en creatiefst marketing segment. Niet onlogisch want niets groeit zo snel en veelzijdig als de online wereld, dit zeker ondersteund door de snel veranderende technologische ontwikkelingen. Op dit moment vindt het “Mobile World Congres” in Barcelona plaats waar gesproken en gepland wordt over 5G netwerken. En de nieuwste, internet overal, devices gepresenteerd worden. Ook hier zal internet marketing weer op anticiperen en vast wel weer enige nieuwe mooie termen de wereld in werpen. “Traditionele” marketing wordt duidelijk minder heftig door elkaar geschud als internet marketing, eenvoudig weg staat het verder van de technologie weg. Overigens kan “traditionele” marketing wel gebruik maken van internet marketing of synchroon lopen (klassieke promoties in bushokjes naast een moderne website, inclusief bijbehorende social media.

Internet marketing en “traditionele” marketing en social media

Dankzij web 2.0 is het fenomeen social media een vogelvlucht gaan nemen. De nieuwe hulpmiddelen maakten het zeer eenvoudig persoonlijke, op maat gemaakte, web pagina´s te ontwikkelen. Hiermee ontstond de behoefte aan een steeds meer gepersonaliseerd manier van internet marketing. De marketing afdelingen moesten (en moeten) steeds creatiever worden om de doelgroep te bereiken en, nog belangrijker, de doelgroep zover te krijgen dat ze via de sociale netwerken zelfs aanbevelingen aan “vrienden” gaan doen. Zowel internet marketing als “traditionele” marketing proberen zoveel mogelijk gebruik te maken van social media. Eenvoudig om de reden dat dit weer lijkt op de ouderwetse “mond-op-mond-reclame” (duur – “viral marketing”), wat nog steeds het meest vertrouwd wordt.